Invloed houtbouw op het milieu
deel 2
Wat is de invloed van houtbouw op het milieu?
In deel 1 bespraken we de faalkosten die een behoorlijk impact hebben op het milieu maar er zijn zoveel meer gebieden waar we in de bouw kunnen besparen. Vaak zijn dit kosten die niet direct iets met directe bouwkosten te maken hebben. Een van die voorbeelden zijn de transportkosten.
-
Transportkosten
Transportkosten en dus CO2 uitstoot, fijnstof uitstoot en stikstof is een heel belangrijk onderdeel dat bedraagt aan de vervuiling welke wordt veroorzaakt door de bouw. Het is ook een post waar we niet zonder kunnen, want: ‘zonder transport staat alles stil’. Dit betekent niet dat we er niets aan kunnen doen. Op dit moment staat ook de transportsector niet stil en zijn er talloze initiatieven om vrachtauto’s te laten rijden op waterstof of op elektromotoren. Hele goede ontwikkelingen, maar in de bouw kunnen we ook ons steentje bijdragen in de reductie van het aantal transportbewegingen. Maar hoe dan? Al die materialen moeten toch op de bouw terecht komen? Hiervoor is een alternatief beschikbaar. Door het bouwen met hout, dat veel lichter is (en daardoor ook veel te prefabriceren is) dan de traditioneel toegepaste materialen, kunnen we het transport veel efficiënter uitvoeren. We kunnen de totale transportkosten tot zelfs 60% en zelfs meer reduceren.
-
Carpoolen of niet?
Wat dacht je van carpoolen? Als je ’s ochtends in je auto naar je werk rijdt dan zit bijna iedereen nog steeds alleen in de auto. Heel veel bestelbusjes rijden ’s ochtends richting de bouwterreinen en veroorzaken daardoor ook nog gigantisch veel files (met extra uitstoot tot gevolg). Zouden we allemaal elektrisch rijden dan is zelfs dat nog een grote belasting voor het wegennet waardoor we uiteindelijk overstag gaan en nog maar wat extra kilometers snelweg aanleggen, met ook weer extra uitstoot tot gevolg. Of is het eenvoudiger Ook daar hebben we weer een positieve oplossing voor. Juist door te prefabriceren met een lichter en duurzaam bouwmateriaal hoeven er ook niet meer zoveel mensen elke dag op en neer te rijden naar de bouwplaatsen en zijn er heel veel minder verkeersbewegingen.
-
Digitaal gegevens overdragen
In de bouw worden jaarlijks nog steeds miljoenen kilo’s papier verspilt. Bij elke wijziging worden er vaak meerdere nieuwe tekeningen uitgeprint. De oude tekeningen worden in een klapper gestopt om er, als het goed is, nooit meer te worden uitgehaald. Dat is dan alleen nog het deel dat op kantoor wordt geproduceerd, maar de tekeningen worden niet alleen op kantoor geprint. Deze acties vinden plaats bij alle onderaannemers, leveranciers, constructeur, gemeente, adviseurs, etc. Er moeten zelfs administraties worden gevoerd om er zeker van te zijn dat er uiteindelijk op de bouw met de juiste tekeningen wordt gewerkt. Bizar toch? Maar wel waar.
Bij Draisma Houtbouw hebben we de digitalisatie mainstream gemaakt. Weg met die papierberg die ons milieu belast en er ook nog voor zorg dat er fouten worden gemaakt doordat er verkeerde versies van tekeningen op een bouw aanwezig zijn. Een houtbouwsysteem dat gebruik maakt van de laatste stand van de techniek heeft geen papier meer nodig. Het kan, dus waarom doen we het niet met zijn allen?